آتش تند نرخ ها در بازار ورق و پروفیل

 قیمت پروفیل

با وجود اینکه روز قبل در ساعاتی از روز، شاهد برگشت قیمت ارز به کانال ۲۳ هزارتومان بودیم، نرخ ها در بازار آهن با پایداری نسبی همراه بود ولی در این بین در بازار بعضی از مقاطع افزایش نرخ ها ادامه داشت. همانگونه که در خبرهای گذشته نیز اشاره شد، با دقت به وضعیتی که در بازار آهن حاکم شده است، قبل از آن که سیگنال های رشد نرخ ها رخ دهند،  تولیدکنندگان نسبت به آن ها عکس العمل نشان می دهند ولی استقامت خاصی در مقابل افتی شدن نرخ ها دارند.

در این روزها با گذر قیمت دلار از کانال ۲۴ هزار تومان، نرخ ها در بازار آهن چیزی تقریبا ۳۰۰ تومان در مقابل هر کیلوگرم رشد یافت اما روز قبل با وجود اینکه نرخ دلار کمی افت یافت، نرخ های رشد کرده یا ثابت باقی ماندند و یا کمی رشد داشتند. از طرف دیگر در بورس کالا برعکس اینکه با پایداری نرخ پایه در خرید و فروش های این بازار روبه رو بودیم ولی به دلیل رقابت ۴ درصدی که انجام پذیرفت، در بازار ورق و همچنین قوطی و پروفیل با رشد بسیار نرخ ها مواجه شدیم.
لازم به گفتن است که اعلام نرخ پایه شمش در خرید و فروش هایی که در امروز انجم خواهد گرفت می تواند مشخص کننده روند نرخ ها شود؛ به عبارت دیگر رشد قیمت پایه شمش در خرید و فروش های امروز بورس کالا این ویژگی  را دارد که منتهی به تشدید  سردرگمی ها در بازار شود.
در هر حالت در بازرسی جریان نرخ های روز قبل بازار آهن شاهد پایداری نرخ میلگرد بر اساس اعلامی تولیدکنندگان این محصول بودیم، ولی این جریان در انتهای وقت تغییر کرد و نرخ میلگرد چیزی تقریبا ۵۰ الی ۱۷۰ تومان از طرف بیشتر شرکت ها رشد یافت؛ البته بعضی نیز نرخ های محصولات خود را ثابت حفظ کردند. بیشترین نرخ میلگرد ۱۴ با قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان و کمترین قیمت این محصول با نرخ ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان از طرف شرکت های تولیدکننده میلگرد اعلام و روانه بازار شد.
رشد نرخ ها به بازار نبشی و ناودانی نیز سرایت کرد، به صورتی که شاهد رشد ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی نرخ نبشی بودیم. نرخ ناودانی نیز با رشد روبه رو بود و تنها یک شرکت در این قسمت نرخ های خود را بدون نوسان اعلام کرد. برعکس بازار نبشی و ناودانی، در بازار تیرآهن با فضای تقریبا آرامی روبه رو بودیم؛ به این گونه که نرخ تیرآهن کیلویی با رشد ۵۰ الی ۲۰۰ تومانی به دنبال با پایداری همراه بود و نرخ تیرآهن شاخه ای نیز بدون نوسان از طرف تولیدکنندگان این حیطه اعلام شد.
با وجود ثبات نسبی حکم کننده بر بازار روز قبل آهن، از طریق خرید و فروش های انجام گرفته ورق در بورس کالا ، بازار ورق و به دنبال  آن بازار قوطی و پروفیل با رشد نرخ نرخ ها روبه رو شد به صورتی که نرخ پروفیل از طرف تولیدکنندگان این حیطه با رشد ۳۰۰ الی ۱۲۰۰ تومانی اعلام شد و در رنج ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت.

روز قبل و از طریق بعضی از رویدادهای وابسته به انتخابات ریاست جمهوری نرخ دلار در ساعاتی از روز به رقم عدد هزار و ۱۶۰ تومان رسید. عزل رئیس کل بانک مرکزی و از طرف دیگر اظهارات رئیسی در خصوص با مسئله ارزپاشی برای افت دلار، سیگنال های رشد قیمت دلار در روز قبل حساب می شدند. از طریق این رویدادها و رشد قیمت ارز، بازارهای متفاوت مانند بازار آهن و فولاد دوباره در راه رشد نرخ ها به حرکت درآمدند.
رشد نرخ ها در صورتی است که گزارشات متال بولتن بیانگر افت نرخ شمش صادراتی ایران و رسیدن آن به قیمت ۶۴۰ الی ۶۹۰ دلار می باشد.این به این مفهوم است که رشد نرخ های فعلی در بازار با جریانی که در بازارهای جهانی به وجود آمده است، تناسب ندارد. نکته مهم دیگر آن است که ممکن است نرخ پایه در خرید و فروش های روز سه شنبه بورس کالا در سقف دامنه تغییر، از رشد قیمت ارز اثر پذیرد و رشدی شود که می توان گفت همین موضوع آتش رشدی شدن نرخ ها را شعله ور خواهد کرد.
از سمت دیگر با دقت به نوساناتی که روی داده است، ولی قیمت دلار نیمایی هنوز به این نوسانات عکس العملی نشان نداده است و حتی در این بین قیمت آن کم تر نیز آمده است، ولی تجربیات و شواهد همواره بیانگر آن بوده است که فولادسازان به صورت معمول  در مقابل جریان افتی نرخ ها استقامت کرده و فقط نسبت به سیگنال های رشد نرخ عکس العمل نشان می دهند.
با این تحلیل ها، روز قبل شاهد ادامه رشدی بودن نرخ میلگرد بودیم، به صورتی که بر اساس نرخ های روزانه میلگرد که از طرف تولیدکننگان این حیطه اعلام می شود، با رشد یکپارچه نرخ میلگرد در بازه ۵۰ الی ۴۰۰ تومانی روبه رو بودیم. میلگرد کارخانه نورد گلستان پرچم دار نرخ میلگرد ۱۴ در بازار می باشد و میلگرد ۱۴ خود را با قیمت ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان روانه بازار کرد؛ در مقابل کمترین نرخ این محصول به کارخانه بردسیر کرمان با اعلام نرخی برابر با ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان مربوط می شد. خرید میلگرد و بقیه آهن آلات مورد احتیاج افراد، با وجود نرخ های کنونی که در بازار اعلام می شود دور از توقع بوده و به عبارت دیگر امید خریداران با ورود میلگرد به کانال ۱۵ هزارتومان نا امید شده است.
در بازار نبشی و ناودانی، بیشتر تولیدکنندگان این محصولات نرخ های خود را بدون نوسان اعلام کردند، البته در این بین نرخ نبشی از طرف یک شرکت با رشد ۵۰ الی ۳۵۰ تومانی اعلام شد و نرخ ناودانی نیز در یک شرکت از این حیطه افت ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد. 
بازار تیرآهن نیز مانند میلگرد رشدی بود، در قسمت تیرآهن کیلویی با رشد ۵۰ الی ۱۰۰ تومانی روبه رو بودیم؛ در قسمت تیرآهن شاخه ای در شاخه های پر فروش این محصول شاهد رشد ۱۰ الی ۱۰۰ هزارتومانی بودیم و نرخ تیرآهن ذوبی در سایزهای پر فروش با رشد ۱۰ الی ۵۰ هزارتومانی روبه رو بود.
پروفیل بر عکس بقیه مقاطع فولادی حرکت کرد و شاهد آسایش نسبی در این بازار بودیم، به روشی که نرخ پروفیل از طرف تولیدکنندگان این محصول ثابت اعلام شد و فقط از طرف یک شرکت رشد ۲۰۰ تومانی پروفیل به چشم می خورد. وضعیت به صورتی ای رقم خورده است که شاهد استقامت بازار آهن در مقابل افت نرخ ها بوده و مشاهده می شود که با به صدا درآمدن هر آلارم رشد نرخی، جهش در نرخ روز آهن آلات اتفاق می افتد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بازار آهن در روز گذشته

احیای برجام و تحرک بازار آهن

my links