سازوکار بازار آهن تحت تاثیر نرخ ارز

 به گزارش آهن آپ : درپی هفته ی منتهی به عزاداری سید و سالار شهیدان و همچنین تعطیلات کرونایی که بازار آهن از روز دوشنبه تقریباً به حالت نیمه تعطیل درآمد و به طور تقریبی می توان گفت اکثر مبادی فروش اعلام قیمت نداشتند.

قیمت میلگرد زاگرس

اما بازهم قیمت‌ها تحت تأثیر نرخ ارز قرار گرفت و می توان گفت قیمت میلگرد سایز ۱۴ ، حدود ۱۰۰ تومان در همین هفته ی نیمه تعطیل افزایش داشت.حال آنکه در بازار چین با کاهش تولید در ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ در این کشور قیمت‌های جهانی همچنان در حال کاهش است و حتی قیمت سنگ آهن در این هفته در یک روز بالغ بر ۱۵ دلار افت قیمت داشت.

در بازار داخلی نیز دولت در این روزها درگیر رای اعتماد مجلس به کابینه می باشد و تا استقرار کامل دولت مدت زمانی لازم است به همین لحاظ نمی‌توانیم به تغییر در رکود سنگین بازار و مصرف کننده امیدوار باشیم.

اما این روزها بحث ارز و  بازار تحت تاثیر دلار بدون توجه به سایر متغیرهای کلان است تا پیش از تعطیلات نرخ ارز به مرز ۲۷ هزار تومان نزدیک شد و برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر مقاومت در این کانال فعال نشود ممکن است دلار به سرعت به ۳۰ هزار تومان نزدیک شود.

البته قیمت های  که در روزهای تعطیل برای نرخ ارز اعلام شد تا باز شدن کامل بازار قابل ارزیابی نیست، اما دستور ۱۲ بندی آیت الله رئیسی در مورد بودجه و از سوی دیگر کاهش بیش از ۸۰ درصدی خرید اوراق نشان دهنده کاهش ارزش ریال و از سوی دیگر افزایش ارزش دلار است.

با این شرایط پس از قطعی های پیوسته برق، صادرات برخی از محصولات از جمله پتروشیمی و فولاد و سیمان دچار مشکلاتی شده است که می تواند در تامین ارز داخلی موثر باشد.می توان اظهار داشت حتی حضور بازارساز هم به علت نوساناتی که به متغیرهای کلان اقتصادی و کسری بودجه وابسته است بعید به نظر می رسد که بتواند به طور دائم نرخ ارز را کنترل نماید.

به طور کلی شروع هفته را می‌توان این چنین بررسی کرد که بازار تحت تاثیر قیمت دلار خواهد بود و احتمال رشد قیمت با شیب ملایم یا تثبیت قیمتها وجود دارد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

بازار آهن در روز گذشته

احیای برجام و تحرک بازار آهن

my links